Steder på Sverdkysten

Beregost

Severdigheter

Ulcasters ruiner

Ruinene av en magikerskole som brant til grunnen for over 700 år siden under et angrep fra calishittiske trollmenn. Alle som befant seg der døde. Ruinen er fjernet, men kjellernivået er fortsatt hjemsøkt.

Templer

Amaunator

Morgensang-tempelet er det største bygget i byen, og innbefatter brakkebygg for vakter og Beregosts "politi", husrom for akolytter og foreldreløse, og en enorm altersal.

Vertshus

Den Brennende Trollmann

Drives av en trollmann ved navn Kastor.

Den Joviale Gjøgler

For den yngre garde. Underholdning hver kveld!

Annet

Baldur's Gate

Severdigheter

Templer

Gond

The High House of Wonders
Et tempel/verkstedhall der alle mulige mundane, mekaniske, magiske, og mekanisk/magiske gjenstander produseres i Gonds ære.

Vertshus

Alvesang

Vertshuset hvor man kan høre klagesangen til spøkelset av en alvisk kvinne hvis kjære har gått tapt på havet.

Hjelmen og Kappa

Tidligere residensen til en Sune-prest, nå omgjort til drikkestue/vertshus og tilknyttet restaurant. Unge bravadoer holder gjerne til her og dyrker sine idealistiske formål (stort sett blir det bare prat og drikking).

Tre Kagger

Ryktes å være det beste vertshuset på Sverdkysten.

Annet

Waterdeep

Severdigheter

Moon Sphere

En magisk attraksjon som er antatt å være et av Selûnes mirakler. En blå sfære av energi oppstår på plassen Dancing Court utenfor versthuset Jadedanserinnen. Energien gjør at folk svever opp i lufta inne i sfæren. Populært sted å flørte og danse med sin hjertenskjær. Det sies at byens forrige Open Lord, Piergeiron Paladinson, fant sin fremtidige kone på dans i Moon Sphere.

Plinthen

Et slags pyramidisk tårn hvor alter til alle guder i verden finnes, og hvor det er tillatt å be til hvilken som helst av dem.

Templer

De Syv Solspir

Tempelet til Amaunator består av sju forgylte tårn som strekker seg mot himmelen. Bygget i gullflekket hvit marmor og fullt av utskjæringer og ornamenter.

Månens Hus

Posh marmortempel til Selûne i rikmannsstrøket Sea Ward. En stor, sølvflekket marmormåne er godt synlig på taket. Kun kvinnelige prester og akolytter, kledd i hvite robes.

Selûnes Smil

Mindre tempel i stein, i fattigstrøket Dock Ward. Her virker presteskapet mer jordnært.

Skjønnhetens Tempel

Tempelet til Sune er overgrodd med roser og behengt med kunstverker og draperier. Prestinnene er kledd i siste mote, dog noen går i et rødt tøybelte som markerer deres tilhørighet til Red Sashes, en organisasjon innen kirka som jobber aktivt med gode formål.

Vertshus

Yawning Portal

Et vertshus for eventyrere, primært de som skal ned i brønnen — den som leder ned i Undermountain.

Annet

Solklosteret

Kloster til munker og nonner av Sun Soul-ordenen (tilbedere av Amaunator, Selûne, og Sune). Kendras hjem i flere år.

Waffledeep

Gnomisk vaffelbakeri. Holder til i en sylindrisk kjeller, i to etasjer, med dampdreven heis.

Frittstående

Severdigheter

Dragonspear Slott

Tildligere et storslått slott og en formidabel festning, deretter demonbefengt ruin, nå halvt restaurert tempel/garnison til Tempus. Kjellernivåene er visstnok fremdeles intakte.

Templer

Garl Glittergold

Det ligger et eget tempel til gnomeguden innenfor palisadene til Vertshuset Den Hjelpende Hånd, på veien mellom Beregost og Baldur's Gate.

Mielikki

En Mielikki-lund ligger innenfor veggene av Dragonspear Vertshus.

Tempus

Det ligger et enormt Tempus-tempel/garnison i det gamle Dragonspear Slott nord for Trollklørne og sør for Daggerford.

Vertshus

Dragerompa Vertshus (Daggerford)

Drevet av en gretten dverg med hvitt skjegg. Har ikke en drageskalle på veggen over baren, men en dragehale.

Dragonspear Vertshus

Denne lille borgen befinner seg to-tre dagsreiser nordøst for Baldur's Gate. Fra vertshuset er det noen timers ritt inn til gamle Dragonspear Slott.

Den Hjelpende Hånd

Gnomedrevet vertshus på veien mellom Beregost og Baldur's Gate. Det er bygd palisader rundt vertshuset, et tempel til Garl Glittergold, og bolighus for de som jobber der.

Holdfast Vertshus

Grunnlagt i et halvt rasert trollmannstårn som en gang tilhørte Sunder Halyndliam (han ligger visstnok gravlagt i kjelleren). Flott utsikt fra toppen. Tårnet ligger på et platå, med leirplasser for vogner og karavaner nedenfor, og en kjerrevei som snirkler seg oppover rundt platået.

Annet

Solalvene i Daggerford

To solalver bor i et hus utenfor Daggerford. De liker ikke befolkningen, så de bruker en spesiell steingolem til å handle for seg. Den går rundt i byen med en liten kurv på armen. Huset til alvene inneholder en portal til Evermeet.