Steder i Silver Marches

Everlund

Everlund er en del av Silver Marches og slik sett underlagt Silverymoon og ledelsen der. Befolkningen består i hovedsak av mennesker, alver, halvalver, og halvinger.

Byen har en sterk, fortifisert mur omkring, men inni er det fullt av hager og parker. Vertshusene og skjenkestedene ligger nær veggen, mens sentrum av byen er fredelig om natten. Butikker og lignende ligger i små kvartaler her og der, slik at det føles som om man er i en bitteliten landsby midt i byen.

Severdigheter

Moongleam Tower

Et høyt tårn i svart, polert stein med et halvmåneformet speil i toppen.

Templer

Eviggrønn

Tempel til Mielikki.

Grotten

Tempel til Shiallia.

Voktertempelet

Til Helm.

Stjerneenga

Tempel til Corellan. Yeshelne Amrallatha er fungerende høyprestinne.

Annet

Shrines til Shaundakul, Waukeen, og Oghma.

Vertshus

Julinghatten

Billig sted drevet av to halvingfamilier. Navn etter hatten som henger på en wyvernskalle over resepsjonen — det eneste plagget som overlevde etter at bestefaren i den ene familien møtte en drage for første gang.

Spøkelsesridderen

Fint vertshus med en spøkelsesridder som av og til viser seg for beboende som er i fare.

Silverymoon

En metropol på over førti tusen innbyggere. Silverymoon er bygd på samarbeid mellom rasene og det er omtrent 40% mennesker mot 20% hver av alver og dverger. En blanding av andre raser utgjør de siste 20%, med vekt på halvalver, halvinger og gnomer.

Det er vegetasjon, trær, og vakre bygg overalt. Høye spir, elegante kurver, utsmykkede balkonger, og noen ganger blå eller grønn glasering av fasaden. Farget glass i enkelte vinduer. Byen består i hovedsak av hager og parker, med bebyggelse tilfeldig plassert i mellom. Byen lukter ikke ille i det hele tatt, selv sammenlignet med mye mindre byer.

Severdigheter

Biblioteket i Silverymoon

Drevet av svorne tilbedere av Oghma og Deneir. Ikke fullt så komplett som Candlekeep, men ganske nært.

Månebroa

Denne magiske broa fører over Rauvin mellom norddelen av byen og sørdelen. Den kan skrues av for å slippe gjennom skip med høy mast, eller for å hindre inngang til byen.

Palasset i Silverymoon

En enorm bygning i hvit marmor med utskjæringer av enhjørninghoder.

Universitetet i Silverymoon

Her inngår mange studier, fra de mundane studier av historie, heraldikk og ingeniørkunst, til studier av magi, kunst og musikk, religion, og naturstudier. Det finnes et institutt viet til Fochluchansk metode, en kombinasjon av flere disipliner.

Templer

Stjernesølv tempel

Selûne-tempel. Høyprestinnen her er den sorgfulle Aleya Frostbite, en bitter kvinne som vier mye tid og energi til å motarbeide skyggevevskirka til Invictus Superbus. Tidligere eventyrer. Har fattet interesse for muligheten til å ta tilbake Murann i Amn.

Rhyesters morgen

Tempel til amaunator, oppkalt etter grunnleggeren. Tempelet har en høyprest dedikert til aftenkirka, som fungerer som stedfortreder frem til en ny høyprest velges av Amaunator selv. Den utvalgte skal visstnok legge et tegn på gudens gunst på alteret for å vise at han eller hun er valgt. Så langt har ingen greid dette.

Det uovervinnelige hus

Tempel til Helm. Drives av Mestervokter Baerim Coraddor, en karismatisk prest.

Mielikkis lysning

Tempelet til Mielikki er en åpen lysning mellom noen trær.

Inspirasjonens haller

Tempel kombinert til Oghma og Milil. Et firkantet bygg med et tårn i hvert hjørne. Høysanger Theldor Trivvin av Milil og Høylærd Ormast Kelddyn av Oghma.

Andre

Templer til Mystra, Silvanus, Sune, Tymora, Corellon, Moradin, Clangeddin Silverbeard, og Seahnine Moonbow.

Vertshus

Gulleika

Dyrt, men populært vertshus inne i ei enorm, hul eik.

Helmers

Drikkested populært blant studenter. Her foregår mang en debatt og bardic-duell over krus på krus med vin og øl.

Villgåtthuset

Et gjennomsnittlig, hjemmekoselig vertshus, bortsett fra at planløsningen er utformet som en labyrint. Eierne anbefaler gjerne butikker eller hjelper til med å finne riktig person å snakke med.

Annet

Grubular Floatingberry Huffingtons Arkane Tjenester

Reisebyrå for teleportering.

Priser:

  • 1300 gp totalt for normal teleportering.
    • Feil destinasjon kan forekomme. Ekstratur må påkostes av de reisende og kommer på 650 gp.
    • Ved personskade som direkte følge av teleporteringen, påkoster teleportøren magisk helbredelse.
  • 1820 gp totalt for garantert presis ankomst.
  • Hver reisegruppe kan bestå av fire mellomstore vesener, med to-for-en for små vesener, en-for-to for store vesener, og så videre for de mindre og større. Teleportøren kommer utenom dette.
  • For planreiser; se egen prisliste. Egen stemmegaffel må medbringes.

Sundabar

"Bare stein og mistenksomhet"

Sundabar ligger i et fjellpass, over tregrensen. Snø blir liggende i området til langt utpå sommeren, og mange snøflekker smelter aldri helt. Selve byen er sterkt fortifisert, for å holde ute orkehordene og andre uhumskheter i det ugjestmilde omliggende området. Den har to murer, og mellom dem ligger en iskald vollgrav med et eller annet kjipt oppi.

Innbyggerne er 50% mennesker, 30% dverger, 10% gnomer, og ellers en lett blanding. Ikke mange alver holder til her. Konstruksjonen av byen er dvergisk, så mange av bygningene og veggene har dvergisk design. Dvergene bor i hovedsak under byen.
I Sundabar er gatene brolagte og husene bygd i stein med smale vinduer og dører med jernbeslag. Diverse industrier slik som steinhuggeri og sagbruk ligger utenfor murene. Tre hovedgater fører inn til sentrum av byen fra utsiden, i bemannede tunneler gjennom murene, over vindebroer som kan heves og senkes, eller sperres av med gitterporter. Gatene leder inn til Mesterens Plass, hvor det ikke er tillatt å sette opp markedsboder eller drive salg. Her skal karavaner samle seg etter ankomst eller før avgang.

Folk utenfra som spør for mye eller vandrer for mye rundt i byen, vekker oppmerksomhet og mistenksomhet. Vakstyrken, kalt steinskjoldene, holder et ekstra øye med disse. De nøler ikke med å eskortere slike personer til Helm- eller Tyr-tempelet for en utspørring.

Severdigheter

Templer

The House of the Even-Handed

Tempel til Tyr.

Steadfast

Tempel til Helm.

Vertshus

Gamle Ornars sov og spis

Det eneste vertshuset i Sundabar. Fortifisert til tenna, med hvelv i kjelleren og stålskott på vinduene. Innehaveren er Arna Myntuk, datteren til Gamle Ornar Myntuk, den første innehaveren, som for lengst er død.

Andre steder

Landbyer og tettsteder

Deadsnows

Visstnok har det nylig blitt funnet gull i fjellene her.

Geografisk

Evermoor Way

Handelsveien som går mellom Yartar i vest og Everlund i øst. Veien passerer mellom Evermoor på nordsiden og High Forest på sørsiden, og er relativt utsatt. Ingen særlig bebyggelse er grunnlagt mellom disse byene, og den som er forsøkt grunnlagt har som regel strandet på angrep fra monstre eller dårlig butikk. Distansen tar seks dager til hest, nesten dobbelt så lenge med karavane.

Evermoor

Et høylandsområde hvor det kryr av humanoider, goblinoider, troll og riser av mange slag. Noen stammer av Uthgart-barbarer holder også tidvis til i området.

High Forest

Denne evig ekspanderende skogen er sagt å holde på flere hemmeligheter enn Athkatla, Calimport, Waterdeep, og Baldur's Gate til sammen. Veksten er iferd med å krysse Evermoor Way, noe Evermoors myndigheter ikke kan godta. Stadig hogst blir møtt med motreaksjoner fra skogens mange tenkende vesener — trær og dyr så vel som fey og alver.

Nether Mountains

Disse fjellene begynner i vest ved Everlund og fortsetter østover hvor de ender ved kanten av Anauroch-ørkenen.

Moon Pass

Passet går mellom Sundabar i nord og til et område øst for Everlund og nord for High Forest. Passet er gravd av Rauvin-elva, som passerer gjennom det.

Silverymoon Pass

Dette passet går mellom Silverymoon i vest og Sundabar i øst. Passet har mange vakttårn og en relativt godt vedlikeholdt vei. Orker pleier å herje her, og passet er ofte stengt i kortere perioder om vinteren på grunn av ufremkommelighet.

Thorogfjellet

Den høyeste toppen i Nether Mountains. En avsats her holdt portalen til Selûnes Orakler så sent som i Mirtul, 1387.

Turnstone Pass

Dette passet går fra Sundabar i nord og sørøstover mot The Far Forest. Passet er i dag tungt fremkommelig og ikke i bruk.