Kjente Personer

Amn

Evardo, Tomaz (Kaptein)

Kaptein for Athkatlas militære vaktstyrke. Hardbarket type. Streng. Det hender han rir gjennom byen med sin røde fløyelskappe og forgylte platerustning og ser strengt på folk slik at de skal oppføre seg.

Jashire, Halanna (Helligmynt, Fruens Stemme)

Det absolutte overhodet over Waukeens kirke i hele Faerûn. Holder hus i Gullspiret. Halanna har nettop steget opp i sin posisjon etter at den tidligere Helligmynten, Tharundar Olehm, trakk seg fra sitt embete grunnet sin høye alder.

Verard, Jamila (Admiral)

Kvinne av calishittisk opprinnelse. Admiral for den Amniske flåte, med hovedkvarter i Athkatlas havneområde. Embetet hennes er omstridt fordi hun ikke er født i Amn. Flere amnitter ønsker henne avsatt og erstattet med "en av våre egne".

Calimshan

Syl-Pashaen

Lake of Steam

Nelanther

Asavir (Kaptein)

Legendarisk piratkaptein som levde for lenge siden og ga navn til Asavirs kanal. Det er ukjent hvem han var, hvilket opphav han hadde og endog hvilken art han tilhørte, og følgelig går det masse ville historier om ham.

Bethelar, Halyn (Kaptein)

Menneske. Likandes fyr, til blodtørstig pirat å være. Han har aner fra Moonshaene, hvilket er uvanlig for en nelanthersk pirat. Flaggskipet hans er Corona, en amnisk kogge som han kapret på legendarisk vis.

Blodhånd, Irnagel (Kaptein)

Halvork. Har utropt seg selv til konge av Nelanther, den første av sitt navn. Irnagel er overmåte glad i å drepe folk med bare nevene, og har i følge ryktene kvesset neglene på den ene hånda for å kunne røske ut innvollene på ofrene sine. Et annet rykte sier at han skjærer et hakk i ripa på flaggskipet sitt, koggen Bloddrikker, hver gang han dreper noen med nevene, og at han er i ferd med å slippe opp for plass på ripa.

Gurknash (Kaptein)

Ork. Kalles "Kokken", men sjelden mens han hører på. Grunnen er at han har rykte på seg for å spise en baby før han skal slåss. Langskipet Dødens Vind er flaggskipet hans.

Grakk'sskah den Fryktelige (Kaptein)

Øglefolk. Kaller seg selv Hans Skjellete Overdådighet, og har utropt seg til Øverste Monitor av Nelanther. Svær og feit, men også sterk som et uvær og med en umettelig appetitt - på mennesker, i følge noen rykter; på alver, i følge andre. Ryktene sier også at han liker å henge sine falne fiender over ripa på flaggskipet, galeien Skjellete Død, og at han har et skjold som han til enhver tid trekker med fersk alvehud.

Kaan den Røde (Kaptein)

Halvork, kjent og blodtørstig pirat som var aktiv inntil for få år siden. Fikk navnet på grunn av det røde skjegget. Har ikke vært sett i det siste; noen sier det er fordi han er død, andre fordi han er utenlands og leter etter en stor skatt. Kaan hadde koggen Ilddåp til flaggskip.

Skaug (Kaptein)

Menneske, kjent pirat. Grunnla en havn på ei øy nord for Ioma og ga den navn etter seg selv. Skaug er kjent som hensynsløs og blodtørstig. Flaggskipet hans heter Velsharoons Hevn, visstnok en dromon, men mer sannsynlig en oppråna galei.

Ssthrak "Ilddragen" (Kaptein)

Øglefolk. Ikke blant de med verst rykte, men relativt gal. Er etter sigende fanatisk Garyx-tilbeder. Har en kogge, Føniks, til flaggskip.

Werhan (Kaptein)

Rise. Kaller seg selv Havets Svøpe, og er selvutnevnt tyrann av Nelanther. Ikke like entusiastisk morder som de andre selvutnevnte herskerne, men er til gjengjeld veldig glad i å ødelegge ting. Werhan er en kløpper på å kaste ting, og kan kaste en stein nesten like langt som en katapult og treffe forstavnen på et annet skip.

Sverdkysten

Deleir, Karn (Morninglord)

Høypresten i tempelet Morgenhymne i Beregost, sør på Sverdkysten. Deleir ble innsatt som høyprest i 1381.

Tethyr

Sir Paulus av Darromar (General)

Slektning av Dronningen av Tethyr. General for Stjernelegionen i den tethyrianske hær. Stasjonert utenfor Kzelter med 5000 gubb.

NPC-bank