Familien Boulussa

Boulussa, Armela

Cortés' mor, holder orden i sysakene.

Boulussa, Carmin

Cortés' far, liker å drikke godt og fortelle morsomme historier. Samt finne på farsk.

Jago

Rundt de 30. Slekter på mora, i og med at han "har en pinne i ræva" i følge faren. Eier nabogården og når han arver odelen, tenker han å slå gårdene sammen. Har problemer med å skaffe seg ei kone fordi han er for kresen.

Tacito

Slutten av 20-åra. Jobber som kokk på vertshuset, og drikker opp pengene etterpå.

Quintus og Quithana

Slutten av 20-åra. Tvillinger. Gift på hver sin kant, med barn og hver sin gård. Trives i grenda.

Alinda

Midten av 20-åra. Har reist til Esmeltaran for å jobbe som sangerinne på vertshuset Den lange Hîn.

Morella

Midten av 20-åra. Har tatt hyre som dekksmann på elveskipet Elvegris.

Agapito

Begynnelsen av 20-åra. Jobber lokalt som jeger, men er ikke spesielt flink.

Felina

Bor i Blågrend. Ung pike på seksten år og Cortés kommende brud. Hun er hodestups forelsket i Cortés og mor til hans barn etter at de tilbragte natta sammen på Highharvesttide. Datteren heter Isabella.

Sanchez

En svært aldrende eneboer nær der Cortés vokste opp. Ukjent bakgrunn. Kan magi. Noen påstår han har levd for alltid, men det er nok bare et rykte. Er nesten som en onkel å regne for Cortés.

Sanchez har rykte på seg for å være en "tulling" i bygda, men er nok egentlig mer oppegående enn som så. Har en svart stein som er del av nøkkelen som holder en djevel fanget på et lommeplan.

NPC-bank