31 07 12

Gruppa forlater Dragonspear Inn og stopper for å overnatte i Holdfast vertshus og i Daggerford før de endelig entrer Waterdeep via sørporten. Etter litt from og tilbake om hva man skal gjøre her, drar de til det anbefalte "eventyrer-vertshuset" Yawning Portal for å ordne overnatting. Etter dette får Savvas beskjed om at han "ikke trenger å hjelpe til mer", noe som skuffer ham litt. Deretter drar gruppas medlemmer litt hver til sitt:

  • Kendra oppsøker sin gamle mentor Arianna i Solklosteret, og forteller om sin situasjon. Hun blir rådet til å oppsøke egne trosfeller for å få orden på problemet. Hun oppsøker tempelet, men får beskjed om at hun ikke kan få hjelp før etter morgenmesse neste dag, men at hun bør delta på kveldsmessa samme kveld. Hun holder seg i området frem til da.
  • Adah, Trix, og Cortés drar på markedet og selger unna noe stæsj. Cortés kvitter seg med posen han kan trekke magiske dyr ut av. De returnerer til vertshuset tidlig, og Adah skrur på sjarmen og spør litt om byen og om Undermountain. Trix blir sjalu og går på markedet helt alene. Der møter han en forrykt gnom som vil selge "skinke". Det viser seg å være en levende gris, som Trix kjøper og tar med tilbake. Så slipper han den inn på rommet til Cortés.
  • Piero går innom begge Selûne-templene og forteller litt om seg selv og hva slags eventyr han er ute på. I kraft av å være sønn av Adriana Deudati, tidligere høyprestinne av Murann, får han mye oppmerksomhet.

Tilbake på vertshuset snakker Kendra med Trix om "problemet" hun har, og at ingen må si noe til Piero. Når alle går og legger seg, finner Cortés grisen. Sint, fordi den har bæsjet på rommet hans, kaster han den ut av vinduet. Den faller to etasjer og brekker et bein, og blir liggende og hyle. Piero merker dette, og går ned og helbreder den, før han tar den med inn og gir den bort til vertshusinnehaveren.

Neste morgen er Trix overbevist om at Piero vil ta livet av Kendra — men han kan ikke helt skjønne hvorfor. Piero benekter dette. Kendra er allerede ute før frokost, siden morgenmessen begynner ved soloppgang. Når hun returnerer er hun i mye bedre humør. Gruppa drar for å ta inn noen attraksjoner ved Savvas' hjelp — blant annet det gnomiske vaffelbakeriet Waffledeep, Khelbens tårn, Piergerirons palass, og plinthen. Om kvelden drar de på The Moon Sphere og danser (eller gjør et forsøk på å danse) i den blå sfæren som får folk til å sveve.

En dag senere reiser de ut av Waterdeep, i retning Red Larch. Savvas blir med likevel.

<— 24.07.12
15.08.12 —>