28 10 12

Alturiak, 1387:

Den lokale laugsmesteren til glassblåserne, Robella Clearview, etterspør de halvingene som stengte Runhaves Maske etter at eieren solgte gjestene sine til drow. Hun vil ha dem til å holde øye med (viser det seg) sin tidligere elsker, mestertyven "Reven". Hans egentlige navn er Jorge Rubyan, og han viser seg å være en multikunstner som jobbet som juveler for Brilli-familien i gullsmedlauget. Han hevdet sin uskyld, men hadde blitt dømt på anonyme vitnemål fra handelsstanden. Revens modus operandi var å stjele kunst og bytte ut originalene med kopier.

Jorges første natt i frihet tilbringes sammen med først Caddo og senere en prostituert. Robella ankommer inkognito og identifiserer Jorge som rett mann. Caddo legger merke til at noen andre mistenkelige personer oppholder seg i lokalet, og når de ikke vil prate med ham går de, og han sniker etter og finner dem i et forlatt hus. Om natta stikker Jorge fra vertshuset.

Caddo sniker seg inn i det forlatte huset og finner en lapp med en adresse. Det er feriehuset til bokbinderlaugets mester Vinculi, hvordet er en stor kunstutstilling. Folk begynner å falle om, og gruppa kommer til unnsetning. Det viser seg å være noen slags sporer som har forgiftet folk. Sporene sitter i maleriene.

I hvelvet i kjelleren finner man Jorge død, men et par andre sniker er på vei vekk. De overfalles og den ene dør brutalt i kjøkkendøra mens den andre står til å berge og forteller at det var meningen å la Jorge ta skylda for tyveriet av maleriene i hvelvet, men at han selv skulle dø som følge av uforsiktighet med sporene. Tysteren blir deretter fraktet til fengsel. En Waukeen-prest ordner med forgiftningene så folk overlever.

Robella Clearview avslutter oppdraget til halvingene og betaler det hun skylder.

<— 03.04.12
31.10.12 —>