27 09 11

Konstellasjonen drar tilbake til Athkatla, ordner noe greier, omplasserer verdisakene sine til sikrere steder enn huset de nå skal forlate, og plukker opp Tolino Morgendugg. De drar til Blågrend med Morgendugg, hvor de feirer Highharvesttide med de tilflyttede.

Det spilles opp til dans, og Cortés og Piero skrur på sjarmen overfor ungpikene. Cortés kaster illusjonsmagi for å imponere, og sverger at jenta (Felina) er den eneste ene for ham. Piero er litt mer ærlig mot unge Carla. Adah føler at Sune må hedres og dytter en diger, litt sjenert snekker ved navn Oliver i Kendras retning. Tolino Morgendugg drikker dypt av "Chaunteas gaver" og vanner åkeren med jevne mellomrom.

Når tiden kommer neste dag til å ta farvel, proklamerer Felina at hun vil vente på sin elskede mens han er ute på reise. De som rullet i høyet den natta blir fortalt at visstnok er første gangen for jenta den enkleste gangen å bli gravid. Lett panikk oppstår.

Gruppa praier en elvebåt østover mot Esmelsjøen, og på veien blir de angrepet av en sulten kjempeøyenstikker. Den slår kloa i Cortés og rekker å tygge ganske mye på ham før Adah sporer Trøffel, hopper over ripa på båten, og spidder rakkeren med lansen. Alle tre faller i vannet sammen med liket av monsteret, men overlever. Sjømennene blir imponerte. Cortés lager medaljer til Adah og Trøffel av to gullmynter.

Vel fremme i Esmeltaran, finner heltene ut at byen er mer eller mindre en halvingby. Adah kjøper seg en langbue, mens Piero holder preken for det lokale alteret, og de overnatter på Eselet og tistelen. De får sitte på derfra ombord på en båt, Dampfruen, som seiler langs sørenden av sjøen mot et elveløp i øst. Ombord finnes en utkikkspost som spiller trekkspill og synger sanger. Cortés instruerer Piero i hvordan han skal spinne sine barndomstraumer fra Murann om til et overdrevent epos. Kapteinen på skuta blir flau, og Piero blir fornærmet på Cortés.

Utkikken med trekkspillet har blåst opp historien om Adah som spiddet øyenstikkeren, til å bli en historie om en kjempekvinne (TI meter høy!) med gullhår som rir på en pegasus, som så sin kjekke venn i fare for å bli spist av en drage, og dermed brøt av masta på båten og spiddet monsteret.

Ved elveløpet oppdager utkikken en stor, blekksprutaktig ting med spisse pigger som hopper rundt i vannet. Gruppa bestemmer seg for å kvitte seg med styggen, og kapteinen setter skuta på full fart forover mens gruppa skyter på monsteret. Tingen svømmer mot båten, hopper opp, og sprayer dekket med svart, stinkende blod. Kendra får spruten rett i trynet og blir kvalm. Trix kan fortelle at det er en djevelfisk, en ond skapning som er akkurat intelligent nok til å like å drepe. Etter en kort kamp får de gjort slutt på beistet, og skipet kan seile opp elva.

Fra elva slutter og heltene forlater Dampfruen, er det en dag eller to frem til handelsruta mellom Eshpurtha og Riatavin. Gruppa går litt feil og havner vel langt sør, litt nord for Tejarn Hills. Der støter de på en liten hobgoblinpatrulje som krever "alveskatt" for Trix, og lager et lite bakhold. Konstellasjonen klarer å mokke ned hele gjengen, samt worgene de rir på, og kvitter seg raskt med likene før de beveger seg østover i en viss fart — best å få litt avstand på seg før man slår leir.

<— 13.09.11
10.10.11 —>