11 12 11

Konstellasjonen tar kahytter ombord på Den Tekkelige Frue, et handelsskip ut av Waterdeep som skal nordover. På veien stopper de innom Calimport, hvor Cortés nesten blir solgt som slave, helt til Piero kjøper ham ut igjen for 400 gull. Deretter stopper de i Zazesspur, hvor det ikke skjer så mye. Det holdes konstant vakt over Omar, døgnet rundt.

Når skipet går inn i piratfarvann, bemerker kapteinen at det er merkelig få spor etter piratvirksomhet. Deretter angripes skipet av en coven med havhekser, og mannskapet gjemmer seg mens Konstellasjonen ordner opp. Senere dukker en havkjempe opp og ødelegger deler av båten.

I en av slåsskampene kommer Omar seg fri og sniker seg ut av buret (uten å låse det opp) og på et vis av skipet. Gruppa diskuterer hva de kan gjøre, men lander på at de må la ham gå for denne gang, eller risikere å rote seg bort på åpne havet.

Skipet dokker i Velen for reparasjoner, lasting og lossing. De må bli der noen dager for å fikse det som er ødelagt. Piero setter i gang en stor feiring av Månefesten dagen etter dokking. Det viser seg at Velen er full av ånder og spøkelser som ikke er til plage, og disse dukker opp på festen. Noen forsvinner idet de blir velsignet.

Om natta har Adah en drøm der en rød flamme slutter seg til to gule for å bekjempe en mørkets jeger. Trix prøver å mase seg med, mens de andre er innstilt på å komme seg tilbake til Crimmor og varsle Kilamon om hans sønn.

<— 06.12.11
28.12.11 —>