09 11 12

Ved å snakke med presten Thyll Snowflake og paladinen Arzim Suuli, kalt Den grønne sol, fikk heltene nyss om at en mann som svarte til Alejandros beskrivelse befant seg i Freehold, lenger inn i Stonelands. Dermed gikk reisen dit; Eiki måtte hjelpe en kompis med å reparere taket, så han skulle komme etter så snart han var ferdig.

Om Rødtjern var lettere eksentrisk, så var Freehold vanvittig. Det gikk med litt tid til å lete etter en person som bare ble kalt Hatten, men som viste seg å være innehaver av et verv snarere enn en spesifikk person. Ved å trekke i noen Harper-tråder traff heltene Tunde Beerspring, vertshusholder, helt absurd dyktig bueskytter og medlem i SorgSlukkerSelskapet, en gruppe tilknyttet Harperne. Hun hadde ved en anledning vært med på å redde Alejandro. Etter litt forhandling viste hun heltene til tempelet hvor han befant seg.

Alejandro viste seg å være i relativt dårlig form, men på bedringens vei. Han kunne dog fortelle en hel del.

En gang for lenge siden var Alejandro med i en gruppe helter, mye av samme kaliber som Konstellasjonen. Gruppa besto av Dolfo Deudati, Adanion Melimion, Sanchez og Daisy Greenleaf, foruten Alejandro selv. De havnet på kant med en erkedjevel som kunne utslettet dem alle, så de klekket ut en kløktig plan for å lure den.

Sammen utformet de en kontrakt som de fikk djevelen til å undertegne. Imidlertid inneholdt den en rekke snedig utformede teknikaliteter som de kunne ta den på, og dermed ble den sperret inne i et magisk fengsel som Adanion hadde hatt en hånd i å utforme. Fengselet hadde fem segl som hvert av medlemmene i gruppa tok med seg. Siden spredde de seg til forskjellige kanter av verden for å gjøre opplegget mindre sårbart. Zhentarim var ute etter Alejandros segl, så han gjemte det i et lommeplan bak en enveis portal.

Videre kunne Alejandro fortelle at folk som ikke er onde blir fysisk dårlige av å bære på seglet, og at det var derfor han var syk.

Etter samtalen fikk heltene vite at byens hersker, Dendir Sormancer, var orakel av Llira, og bestemte seg for å besøke ham. Piero holdt midnattsmesse i byen samme kveld.

<— 24.10.12
21.11.12 —>