03 04 13

Heltene samles først i Blågrend, med unntak av Adah, som prøver å få hentet hesten sin. En måned går, og i løpet av denne tiden gjør heltene litt forskjellige ting.

  • Adah drar til Athkatla og snakker med familien, og bestemmer seg for å få Magdiana sendt på "dannelsesreise" (dvs. magikerskole) til Waterdeep. Sune fikser det slik at hun får oppgradert Trøffel.
  • Piero drar litt forskjellige steder i Amn og snakker med medlemmer av Selûne-kirka om frigjøringen av Murann. Han er også i Athkatla og gjør research, samt blir kjærester med Daphne fra Diamantkvintetten. Et underlig valg, vil mange si. Endelig drar han til Nashkel og snakker med Selûnes sverd Arsenia Belladonna om å bistå med frigjøring.
  • Cortés tilbringer tida med å leke at han oppretter en milits. I løpet av måneden oppnår de å få eget bord på vertshuset, samt at det går på rundgang å være sjef.
  • Kendra drar først til Athkatla, så til Beregost for å snakke med en Aumanator-munk. Han råder henne til å sette i gang med å befri Mintar fra Banes jerngrep, for profetier blir ikke stort klarere enn dette.
  • Trix skulle bare tilbringe et par dager i Blågrend, men så drøyde han et par dager til, og plutselig var måneden omme.

Til slutt samles alle igjen i Blågrend, og blir enige om å befri Mintar. Adah og Piero gjør et hederlig forsøk på å få militsen til å ligne på noe annet enn en gjeng med fylliker før Arsenia kommer. Reisen går sørover via Riatavin, men før heltene kommer til Mintar, støter de på en tethyrsk hærstyrke ledet av General Sir Paulus av Darromar. Heltene får en audiens med ham, og han ender opp med å stole på dem, trass i at flere medlemmer av Konstellasjonen velger det øyeblikket til å fylle idiotkvota si for resten av måneden. Han forteller at hærstyrken er i en stillingskrig med banittene som har hærtatt Kzelter, opprinnelg en tethyrsk landsby, og at Tethyr har en mann på innsiden i Kzelter, men at de ikke har hørt fra ham på en stund. Det er en rødhåret mann, noe som stemmer bra med Kendras profeti.

Heltene får et vennlig tips om å prøve å ikke se fullt så snille ut. Som ved et under greier de å se noenlunde saklige ut, og går en omvei for å komme inn i Mintar. På veien støter de på en gruppe med grønne orker, noe som også stemmer bra med Kendras profeti. Lederen, Bligragak Blade of Grass, går med på å hjelpe til med å bekjempe banittene hvis Kendra beseirer ham i tvekamp. Det blir slåssing, og Kendra vinner.

<— 20.03.13
17.04.13 —>