01.04.14

Kendra blir kontaktet av Rådet i Mintar. Det har vært trefninger mot rester av Bane-tilhengere - og muligens nye Zhentarim - i områdene rundt Mintar og Saelmur, og tildels ganske blodige kamper. Problemet er at det er en del lik som har forsvunnet fra disse slagplassene. Dette kan ha pågått en stund; det ble bare oppdaget da likene etter noen saelmurske offiserer manglet. Rådet vil at Kendra skal finne ut hva som har skjedd.

Kendra kontakter Piero og Arsenia, som også er interessert i politisk goodwill, og dessuten har hørt at det er noen arbeidsledige leiesoldatkompanier i området.

Letingen starter langs breddene til elva Minta, der noen lik har forsvunnet kanskje nylig. De finner noen spor som går østover. Sporene ender i noe som ser ut som åstedet for en kamp (uten lik), der det er noe som ligner svimerker etter ildkuler. Det går et sett med spor (2-3 stk) østover, og et annet sett (ca. ½ dusin) nordover.

Gruppa følger det sistnevnte sporet og kommer til en primitiv landsby, der innbyggerne er veldig lite villige til å svare på spørsmål. Landsbyen ligger bare et steinkast unna Thornwood, der alle vet at det finnes fælslige ting. Etter litt spionaktivitet finner gruppa ut at landsbyen må blidgjøre en skikkelse kalt "Mesteren" med levende menneskeoffer, ellers forsyner den seg av beboerne, og at det sitter et slikt offer klart i en av hyttene. Piero hopper inn og teleporterer fangen ut.

Fangen forklarer at han heter Coran og er fra Saelmur, og havnet i en slåsskamp like nord for Mintar før han våknet opp i landsbyen. Han vet ikke noe mer. Landsbyboerne kommer så og lurer på om gruppa har sett fangen deres, og en diskusjon oppstår. Til slutt tilbyr Piero at de skal knerte "Mesteren", så problemet forsvinner. Etter litt venting ved stedet der landsbyen ofrer mennesker, dukker "Mesteren" opp. Det viser seg å være en devourer, en fælslig vandød skapning som vanligvis holder til på det eteriske planet. Vold oppstår, og til slutt må monsteret bite i gresset.

Det finnes noen skatter ved offerstedet. Takknemlige landsbyboere kommer med flere skatter som de har plukket av tidligere uheldige forbipasserende.